Hvordan du (og politikerne) kan højne dit (og dine børns) mentale helbred?

mentalt helbred

I forgårs udkom den seneste store undersøgelse af danskerne fysiske og mentale sundhed. Den hedder Danskernes Sundhedsprofil, og den er foretaget i 2010, 2013, 2017 - og nu også i 2021.

Flere end 180.000 har deltaget i undersøgelsen - og resultaterne er mere end nedslående:

→ Flere danskere har dårligt mentalt helbred

I alle aldersgrupper scorer flere mennesker lavt på mentalt helbred end i 2017. Det gælder begge køn.

→ Flere danskere er stressede

I alle aldersgrupper (undtagen blandt folk fra 75 år og opefter) ses en stigning i, hvor mange oplever stress. Jo yngre aldersgruppe, des større stigning.

→ Især de unge har det skidt

Dette er det mest nedslående ved rapporten. Det er især de unge, der har det rigtigt skidt.

Nu oplever 1/3 af unge kvinder mellem 16-24 år at have dårligt mentalt helbred. Det gælder for 1/5 af unge mænd.

I samme aldersgruppe oplever over halvdelen af kvinderne sig stressede, mens det gælder 1/3 af de unge mænd.

Det er en voldsom stigning - og en trist nyhed.

Halvdelen?!? Hvordan er det overhovedet muligt?

Resultaterne af undersøgelsen skal unægteligt tages med et gran salt, da spørgeskemaerne er besvaret i 2021, hvor der stadig var Corona-nedlukninger (med alt hvad det medførte).

Men Corona kan ikke forklare det hele.

Og uanset hvad, må der gøres noget.

Hvordan kan du (og politikerne) højne dit (og dine børns) mentale helbred?

Når en tilstand ses hos mange i et samfund, og ikke blot få, er det essentielt at kigge udad. Når mange oplever det samme, skal forklaringen - og løsningen - søges i samfundet.

"Det er saaaamfundet skyld," som Tv2 sang engang - og altså ikke den enkeltes skyld, at vi ser en stigning i stress og i dårligt mentalt helbred.

Derfor skal der også sættes ind på samfundsplan for at løsne op for problematikken og stoppe den negative udvikling. Vi har brug for, at politikerne tager tallene ekstremt alvorligt og søsætter tiltag, der kan arbejde for, og ikke imod, mentalt helbred.

Så:

Hej politikere!

Først et opråb til jer:

Skab optimale forhold for børnefamilierne

For at kunne navigere i det moderne liv som voksne, har børn brug for en optimal start på livet.

Det får de ikke lige nu!

For her i vores lille land er der desværre langt fra optimale vilkår for børnefamilierne.

Måske tænker du, at det da går meget godt, fordi vi har længere barsel end visse andre lande, og vi nu også har øremærket barsel til fædrene.

Men faktum er, at vi har brug for meget mere og andet, hvis vi skal skabe et optimal fundament at udvikle sig i for de små nye mennesker, der engangs bliver de voksne, der skal drive Danmark videre.

Børnefamilierne har allermest behov for mere tid!

Tid til at være sammen, tid til at hjælpe de mindste til at blive sunde, dejlige mennesker (med alt, hvad det indebærer), tid til at slappe af, tid til at komme igennem alle børnesygdommene uden stress.

Derfor ønsker jeg mig følgende for at højne mentalt helbred i Danmark:

  1. Ret til forældreorlov til barnet er fyldt 2 år.
  2. Ret til deltid for både mor og far indtil barnet er fyldt ti år.
  3. Ret til første og anden sygedag for far og mor.
  4. At tilskuddet til børnepasning i dagpleje eller vuggestue følger barnet og derfor kan udbetales til familierne, der vælger at passe deres børn hjemme i de første leveår. Som det er pt. i Danmark, kan de fleste økonomisk ikke træffe beslutning om at hjemmepasse, eftersom priserne i Danmark er så høje, at det kræver to udearbejdende forældre at få det til at løbe rundt i en børnefamilie.

Dette vil give mindre stress og mere tid til at lære at være menneske for de små, som snart skal overtage vores land.

mentalt helbred

Og nu over til dig, min ven!

Her kommer mine idéer til, hvordan du kan højne dit eget og dine børns (og unges) mentale helbred:

3 trin til et godt mentale helbred

Undersøgelser har vist, at vi mennesker trives godt mentalt, hvis vi følger ABC-modellen.

ABC står for:

Act

Belong

Commit.

På dansk er det oversat til:

Gør noget aktivt

Gør noget sammen

Gør noget meningsfuldt.

ABC-modellen er et rigtigt godt sted at starte for at højne dit - og dine børns - mentale helbred.

Det har jeg skrevet om før - og det kan du læse om lige her.

Udover ABC-modellen er der bare én ting mere, som du ifølge mig skal putte på toppen af din prioriteringsliste for dig og din familie for at højne jeres allesammens mentale helbred:

Skab en sund pausekultur

For at have det godt mentalt (og fysisk) er du nødt til at skifte mellem at være i aktivitet og hvile - mellem at være i gang og at holde pause.

I det højhastige, teknologi-inficerede præstationssamfund, vi lever i, får vi ingen pauser forærende.

Dem skal vi skabe selv!

Derfor kan jeg kun anbefale dig at få skabt en sund pausekultur hjemme hos dig, så både du og dine børn får en god pausevane ind under huden så tidligt som muligt.

En sund pausekultur betyder, at dagen skal indeholde som minimum tre gode pauser inden døgnets længste pause, nemlig din nattesøvn.

Du har brug for - som minimum - en formiddagspause, en middagspause og en eftermiddagspause - for at kunne holde hele dagen.

En god pause er et mellemrum, hvor du skifter væk fra den aktivitet, du har gang i - og enten søger noget bevægelse, hvis du sidder meget stille, eller søger en stille stund, hvis du ellers er meget i bevægelse.

Du har brug for dyb, vågen hvile

Nogle af dine daglige pauser, skal være pauser, hvor din hjerne får lov til at dykke ned i dyb, vågen hvile. Det vil sige den samme slags ro, som du finder under din nattesøvn - bare i vågen tilstand.

Det er den ro, du kan få, hvis du mediterer, laver blide, rolige bevægelser, eller trækker vejret dybt i 10-15 minutter.

En god pause er altså ikke at sidde med mobilen oppe i snotten. Det skal du lære både dig selv og dine børn.

Når du sidder og scroller på Facebook, gennem nyhederne eller din indbakke, bliver du stimuleret, og holder ikke pause.

Gør det derfor til en vane at lægge alle familiens mobiler væk i en skuffe på samme tid, så I alle får den ro og den pause, I har brug for.

Indfører du en sund pausekultur hjemme hos jer, er du allerede i gang med at højne jeres mentale sundhed. For hvis der er noget, der kan mindske og forebygge stress, så er det en sund pausekultur, der inkluderer dyb, vågen hvile.

favicon-logo-Rikke Papsøe

Det var dagens opråb fra mig!

Vil du læse mere om pauser, kan du hoppe ind her, hvor jeg har samlet alle mine blogindlæg, der handler (lidt eller meget) om pauser og ro.

I håbet om, at politikerne vågner og at vi alle kan arbejde sammen for en bedre fælles fremtid, sender jeg dig mange kærlige hilsner ♥

Rikke Papsøe signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.