Tre tips til at stoppe tankemylder

tankemylder-stort

"Hvordan kan jeg stoppe mit tankemylder?"

Sådan lyder det ofte i min praksis.

Når jeg får folk ind ad døren, der bakser med selvværdet, er det første problem, de ønsker hjælp til, som oftest tankemylder.

Det forstår jeg godt! Tankemylder er utroligt belastende i enhver form – og især når det tager form som en indre kritik. Det slider på selvværdet, når den negative pladespiller går i gang.

Derfor får du i dag her på bloggen mine tre tips til at få stoppet dit tankemylder.

Hvad er tankemylder egentligt?

Tankemylder føles, som om dit hoved er ude af kontrol. Som om din hjerne er gået i overdrive, og du kan ikke finde off-knappen.

Tankemylder er, når én tanke af negativ karakter bliver til en tanke mere og en tanke mere, osv., som du giver opmærksomhed og lader dig rive af sted af.

En af mine klienter beskriver tankemylder som en mølle, der går i gang.

Det giver så god mening!

Jeg forestiller mig en stor vandmølle, der pisker vand rundt igen og igen i en øredøvende larm. Det er umuligt at skære igennem og koncentrere sig om andet.

Sådan er det også med tankemylder.

Det er vigtigt at stoppe tankemylder, da de negative tanker ellers får frit spil.

Det er vigtigt, at du stopper dit tankemylder!

Hvis man én gang har prøvet tankemylder, behøver man slet ikke at sætte spørgsmålstegn ved vigtigheden af at stoppe det. For det er så ubehageligt at være i!

Det særligt slemme ved tankemylder er dog, hvordan det påvirker resten vores indre liv og ydre færden.

Tankemylder påvirker dit følelsesliv

Hænger du ud med de negative tanker længe, følger svære følelser også med. Er tankemylderet godt i gang, føler du dig formentligt også trist til mode, ked af det, bekymret eller modløs – og måske mærker du også håbløshed og meningsløshed.

Tankemylder påvirker dine handlinger

Når du ikke stopper dine negative tanker, påvirker de dine handlinger i en særlig retning: Ofte handler du simpelthen ikke, fordi du bliver paralyseret af både tankerne og de svære følelser, der følger med. Du føler dig handlingslammet.

Eller også handler du i retning af et liv, du egentligt ikke ønsker. Du siger nej til ting, du faktisk ønsker at sige ja til. Du går uden om udfordringer, du egentligt gerne ville kaste dig over. Du får ikke sagt fra over for andres handlinger, der går over dine grænser. Du får ikke rakt ud efter det, du egentligt har brug for.

→ LÆS MERE OM, hvordan du stopper dine negative tanker her ←

lavt selvværd behandling

3 teknikker til at stoppe tankemylder

Nu til teknikkerne, så du kan få stoppet dit tankemylder.

1. Brug åndedrættet

Allerførst en øvelse, der udnytter, at du har en fantastisk krop. Din krop er fantastisk, fordi den kan berolige ikke kun sig selv, men også dit sind - og det gør den gennem åndedrættet.

Når du trækker vejret dybt og udånder langsomt, falder kroppen til ro. Du fortæller samtidigt din hjerne, at den også gerne må falde til ro.

En af mine favorit åndedrætsøvelse har jeg hentet fra yogaens verden. Det er en åndedrætsøvelse, der kræver din opmærksomhed, og som derfor også har den sidegevinst, at den afleder dig fra dit tankemylder:

Du skal forestille dig, at du trækker vejret ind gennem det ene næsebor, og udånder gennem det andet næsebor. Dybe, rolige vejrtrækninger. Mens du trækker vejret ind ad det ene næsebor, og udånder gennem det andet, tæller du til én. Så bytter du næsebor og trækker vejret ind gennem det andet næsebor, og udånder gennem det første. Her tæller du til to. Sådan fortsætter du, indtil du når til fem. Hver femte vejrtrækning skal nemlig være ind og ud gennem begge næsebor. Så ved 5-10-15 osv., trækker du vejret ind og ud gennem begge næsebor.

Læg mærke til, hvad der sker med kroppen, når du har lavet øvelsen i noget tid.

2. Afled dig selv med musik

Jeg er stor fan af at bruge musik til at hjælpe os med vores indre liv. Musik kan nemlig i løbet af et splitsekund sætte dig i et andet følelsesmæssig modus, end du var i lige før. Musik er derfor en kærkommen afledningsmanøvre, når du er ramt af tankemylder.

Inden du vælger dit stykke musik, kan du først tænke over, hvilket følelsesmæssigt modus du har lyst til at lande i. Musik er personligt, og jeg kender ikke din smag – men jeg kan fortælle dig, hvad jeg sætter på, når jeg vil skabe særlige følelser i mig.

Når jeg gerne vil være lidt vred og fanden-i-voldsk, fordi jeg er sur på tankemylderet, så finder jeg Alanis Morissettes ”You oughta know” frem. Eller "Zombie" med The Cranberries.

Når jeg gerne vil sætte gang i lallegladhed og ryste tankemylderet af mig, tyr jeg til Taylor Swifts ”Shake it off” - gerne i versionen med de to skøre grise fra tegnefilmen "Syng". Eller salsamusik. Eller Kaj og Andreas ”Bom tjikka bom”, og så danser jeg vildt med mine døtre. Har du hørt den? Min favorit lalleglad-sang i øjeblikket.

Nogle gange vil jeg egentlig gerne bare læne mig ind i tristheden. Lade tristheden være der, og give mig selv omsorg, mens det står på. I disse tilfælde er der noget nær en million sange at vælge imellem på mine playlister. Hvor skal jeg starte? De fleste ballader med Sam Smith, Gnash "I hate you, I love you", Adele "Someone like you", alt med Jeff Buckley, "Linger" med The Cranberries, osv.

3. Træn din hjerne i at komme tankemylder til livs

Det tredje tip, jeg vil dele med dig i dag, er, at du kan træne din hjerne til at komme enhver form for tankemylder til livs.

"Huh?", tænker du måske. "Kan man det??"

Ja, det kan man så absolut!

Og jeg vil anbefale dig at lære det. Jo før, jo bedre!

At kunne stoppe tankemylder er en vigtig livsfærdighed. En færdighed, du aldrig vil fortryde at have lært.

Fordi dine tanker farver alt (som beskrevet oven for). Du føler ud fra dem, du handler ud fra dem, du arbejder ud fra dem, du danner relationer ud fra dem.

Kan du stoppe dine negative tanker og sætte gang i andre tankemønstre, føler du dig stærk og i kontrol. Du vil opleve, at DU styrer dine TANKER, og ikke omvendt. Du sidder i førersædet på dit livs bil, og dine tanker er kun med som passagerer.

Lyder det som en færdighed, du kunne trænge til at få?

Så kan du lære den lige her👇

 

Stop dine negative tanker er et unikt online kursus, der lærer dig den vigtige livsfærdighed at styre dine egne tanker.

På kurset har jeg samlet psykologiens bedste tricks til at få styr på tankemylder (især af den selvkritiske art) i 12 trin.

På kurset lærer du bl.a.:

  • Hvordan du stopper alle former for tankemylder
  • Hvordan du kan styre, hvilke tanker du vil give plads
  • Hvordan du sender din indre kritiker på pension

Du lærer også:

  • Hvilke rutiner, du skal have på plads i dit liv, for at have energi om dagen og ro om natten
  • Hvem du er og gerne vil være, og hvordan du kommer tættere på det.

Efter kurset vil du opleve:

  • Større ro
  • Stærkere tro på dig selv
  • Mere selvkontrol
  • Færre af livets mørke følelser

Alle kursets 12 trin får du på lyd - lige til at proppe i ørerne anytime, anywhere.

 

Og bedst af alt: Du kan gå i gang med det samme.

Lydfiler, øvelser og værktøjer ligger klar til dig, så du kan starte processen VÆK fra dit tankemylder NU.

Vil du med?

Så hop over og læs mere og tilmeld dig her!

 


 

Kærligst

Rikke Papsøe signatur

4 thoughts on “Tre tips til at stoppe tankemylder

  1. Efter arbejds, relateret stress, fik jeg mylderhjerne. Det driver mig til vanvid. Og er selvfølgelig trættende. Hvis du kan hjælpe vil jeg blive glad🙏

    1. Kære Hanne,

      Det er velkendt, det du beskriver!

      Tag et kig på mit online kursus Stop dine negative tanker. Det er netop designet til at stoppe tankemylder!

      KH Rikke

  2. Kære Rikke.
    Jeg måske har tankemylder da corona kom, som første gang.
    Mit hoved/hjerne er ødelagt. Jeg plejede skrive vildt meget til mit livsprojekt, uden særlige meget problemer, og pejlede god til lytter andres samtalerne, og læse. Men nu fatter jeg ikke ting, alle ord giver ikke mening, jeg kan ikke fange ordene i samtalerne, film og serierne. Kan hellere mærke mit eller andres behov, og har ingen overskud til ingenting, husker dårlig, sover dårlig om natten. Og husker kun negative kommater og traumer i mit fortiden.

    Jeg håber du vil/kan forstå min krise.

    1. Kære Caroline,

      Det lyder, som om du er blevet psykisk ramt af Corona – lige som rigtigt mange andre mennesker! Jeg føler med dig ❤️

      Får du noget hjælp lige nu? Ellers vil jeg anbefale dig at:

      1) Gå til lægen og få udelukket, at dit tankemylder har rod i noget fysisk.

      2) Hvis dit tankemylder ikke har rod i noget fysisk, vil jeg anbefale dig at opsøge en psykolog, som kan tilbyde dig samtaler inden for nærmeste fremtid. Tankemylder skal man nemlig ikke lade stå til med. Der skal gøres noget ved det – og der KAN netop gøres noget ved det!

      Mange gode tanker til dig,

      Rikke ❤️

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *