SelvværdTanker

Hvordan selvkritik former din virkelighed

Selvkritiske tanker er ikke uskyldige. Selvkritik er som et par briller, du tager på og ser verden igennem.

Dagens blogindlæg handler om, hvad der sker med dig, når du er selvkritisk.

Når selvkritiske tanker er en del af din hverdag, er du tilbøjelig til at gøre to ting:

  1. At bemærke alt det, der sker i dit liv, som passer med dine selvkritiske tanker.
  2. At fortolke det, der sker med dig, i retning af en bekræftelse af dine selvkritiske tanker.

 

Selvkritik styrer altså både din opmærksomhed og din fortolkning af virkeligheden.

Selvkritik fortæller dig, hvor du skal kigge hen, og hvad du ser.

Selvkritik er som et par briller, du tager på og oplever din verden igennem.

Dine tanker er altså ikke uskyldige.

Og slet ikke dine selvkritiske tanker.

De former din virkelighed.

Lad mig uddybe:

Selvkritiske tanker er ikke uskyldige. Selvkritik er som et par briller, du tager på og ser verden igennem.

1. Du ser hullerne i osten

Når selvkritik kupper dagsordenen i dit liv, kommer du til at blive sådan en ”hullerne-i-osten”-type: En, der ser alt det dårlige ved dig selv, frem for alt det andet, du også indeholder.

Når du over tid har været ekstra selvkritisk, vil du nemlig have sort bælte i at lægge mærke til alle de ting, der sker omkring dig, som passer med dine selvkritiske tanker.

Samtidigt går alt det, der IKKE passer med dine selvkritiske tanker, din næse forbi. Du lægger simpelthen ikke mærke til det. Det bliver frasorteret, inden du når at lagre det i din hjerne.

Hvis du fx får i stakkevis af komplimenter for en opgave, du har udført – og så bare én person kommenterer neutralt eller negativt på det – vil det være dén kommentar, du husker.

Den bekræfter dig i, at du jo selvfølgelig ikke gjorde det godt nok – igen.

 

Eller hvis alle er ved at falde ned af stolen over et lækker outfit, du har taget på – og så bare én siger: ”Blå er jo i virkeligheden ikke din farve.”– ja, så roterer den sætning rundt i dit hoved resten af dagen, som en bekræftelse på, at du jo er grim.

Selvfølgelig.

Du bliver ekspert i at se alle dine fejl og mangler, og du ser ikke alt det andet, du også er.

  • Du ser maven, der buler – og ikke dine lækre lår.
  • Du ser din generthed – og ikke din omsorgsfuldhed for andre menneskers ve og vel.
  • Du ser det komma, du satte forkert – og ikke den fantastiske mail, du egentlig skrev.

Over tid bliver dette opmærksomhedsfokus selvforstærkende. 

Det bliver nemmere og nemmere at få øje på det, der passer med dine selvkritiske tanker. Og sværere og sværere at få øje på alt det andet, der sker i dit liv – som ikke passer med selvkritikken.

Selvkritiske tanker er ikke uskyldige. Selvkritik er som et par briller, du tager på og ser verden igennem.

2. Du får alt til at passe med hullerne i osten

Når selvkritik fylder for meget, kommer du også til at fortolke det, der sker med dig, i retning af en bekræftelse af dine negative tanker.

Du får simpelthen begivenhederne i dit liv til at passe med hullerne i osten.

Alt bliver fortolket i lyset af dine selvkritiske tanker på en måde, så de bliver bekræftet.

Det komma, du satte forkert, i den mail, du lige har sendt ud, beviser, at du jo som sædvanligt gør alting forkert.

Man kan da heller ikke stole på, at du kan finde ud af at løse en opgave ordentligt!

 

Eller de komplimenter, du fik for dit udseende en dag, får dig til at tænke, at du nok har lignet en sæk kartofler alle de andre dage.

Eller at de bare sagde det for at være søde.

Hvad end der sker med dig, kan du give det et twist i en nederen retning.

Dine tanker oser af kritik og fordømmelse, snarere end omsorg og opmuntring.

højt selvværd

Der er ikke noget galt med dig

At du gør sådan, betyder ikke, at der er noget galt med dig.

At du sidder fast i en ond cirkel af selvkritik, selektiv opmærksomhed og fortolkning – og mere selvkritik – betyder ikke, at du er helt til hest.

Det betyder blot, at du er menneske.

Sådan er vi mennesker nemlig skruet sammen. Vores tanker påvirker den virkelighed, vi ser, og den virkelighed, vi ser, påvirker vores tanker.

Dine tanker afspejler ikke virkeligheden, som den er.

Nej, dine tanker former virkeligheden.

Derfor er dine tanker ikke uskyldige.

Og derfor giver det mening fra tid til anden at kigge dem efter i sømmene.

Især, når dine tanker emmer af selvkritik, fordømmelse, tristhed og håbløshed.

højt selvværd

Sådan kommer du til at se osten igen!

Er du i en periode lige nu, hvor du oplever, at dine selvkritiske tanker fylder for meget?

At du slås for meget med dig selv i dine tanker?

At dine tanker udmatter dig?

Eller handlingslammer dig?

Så vil jeg anbefale dig at få styr på dine tanker.

Det er nemlig muligt.

Du kan komme til at se osten og ikke kun hullerne i den!

Jeg har samlet psykologiens bedste tricks i et nyt online kursus, der hedder Stop dine negative tanker.

På kurset lærer du bl.a.:

  • At stoppe dine negative tanker, inden de løber af med dig
  • 7 måder at flytte fokus på
  • At genetablere en sund, realistisk opmærksomhed på dig selv og verden omkring dig
  • Hvilke rutiner, du skal have på plads i dit liv, for at holde selvkritik for døren
  • Hvem du er og gerne vil være, og hvordan du kommer tættere på det.

Alle kursets 12 trin får du på lyd, og bedst af alt: Du kan gå i gang med det samme.

Lydfiler, øvelser og værktøjer ligger klar til dig, så du kan starte processen VÆK fra dine selvkritiske tanker NU.

Vil du med?

Tilmeld dig lige her.

Kærligst

Rikke Papsøe signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *