Selvværd

Hvorfor forandring er så svær

Hvorfor det er så svært at forandre sig.

Vi er to uger inde i det nye år, og måske er du nået til et punkt, hvor du godt kan se, at du heller ikke i år kommer til at lykkes med dine nytårsforsætter. Hvis det er dér, du er, er du på ingen måde alene. Langt de fleste nytårsforsætter ender på lossepladsen - muligvis med selvlede til følge.

Hvorfor kan jeg ikke for h****** lykkes med at skabe den forandring, jeg så brændende ønsker mig?!, tænker du måske lige som mange andre nu.

Hvorfor det er så svært at forandre sig

Det vil jeg gerne hjælpe dig med at forstå. Jeg vil gerne indvie dig i, hvorfor det ofte ikke lykkes at lave ændringer i dit liv. Hvorfor nytårsforsætterne og andre større forandringer, du måtte ønske i dit liv, hurtigt går i fisk – med motivationsdyk og mistet mod på, at du kan forandre dig, til følge.

Der er nemlig helt særlige grunde til, at forandringerne udebliver. Alle de grunde har jeg samlet i en hel blogserie om forandringens psykologi, som udkommer igennem januar og februar. Du får indsigt i, hvorfor forandring er så svært – og ikke mindst hvordan du alligevel kan komme i mål med den forandring, du ønsker dig.

Indsigt er magt

Når du forstår, hvorfor det er så svært at forandre dig, bliver det nemmere at gøre netop det – at forandre dig.

Indsigt er magt! 

Indsigt i, hvordan du fungerer, når du prøver at forandre dig, giver dig magt over de hurdles, du måtte møde.

Står du her i det nye år og brændende ønsker dig dyb, personlig forandring, så er du altså landet det rigtige sted.

Og nu til den første forklaring på, hvorfor forandring er så svært. Det handler om, hvordan din hjerne fungerer - helt overordnet.

Se med lige her:

 

Vil du hellere LÆSE om, hvorfor forandring er så svær, finder du mine noter til videoen her

Din hjerne former sig efter, hvad du bruger den til

Det allervigtigste, du skal vide om din hjerne, er, at den er formbar. Din hjerne former sig efter, hvad du bruger den til. Hele livet.

Hjernen opererer nemlig ud fra et simpelt princip: Use it or lose it. Sagt på en anden måde: Hjernen bliver god til det, du bruger den til. Og alt det andet, du også kunne bruge den til – not so much.

Hvis du fx har spillet klaver hver dag, fra du var barn til nu, er du højst sandsynligt pænt god til det. Hvis du ofte har hængt ud med negative tanker meget, er du også blevet god til det. Hvis du over en periode tit har mødt følelsen tristhed, er du også blevet god til at have netop denne følelse.

Ligeledes gælder det, at det, du giver opmærksomhed i dag, bliver nemmere at give opmærksomhed i morgen – i stedet for at give opmærksomhed til alt det andet, der også sker omkring dig.

Og hvis du tit ender med at fortolke det, der sker med dit i livet, som et udtryk for, at der er noget galt med dig – så bliver det nemmere at ende i den konklusion fremover.

Det betyder ikke, at der er noget galt med dig. Det betyder blot, at hjernen gør sit arbejde, som den nu en gang er designet til at gøre det. Den låser ting fast i mønstre, så den kan bruge kræfter på andre ting.

Det betyder heller ikke, at du er helt fortabt. Fordi du har altid muligheden for at træne hjernen op til noget andet.

Skab nye veje i hjernen

Står du her i starten af det nye år og brændende ønsker dig forandring, skal du altså tage to pointer med dig fra denne blogpost:

  1. Forandring ER svært! Ikke kun for dig, men for os alle. Fordi hjernen er blevet god til alt det, du har gjort meget - og ikke alt det, du ikke har praktiseret længe (eller nogensinde før). Det skal den først til at lære.
  2. Forandring handler om at skabe nye veje i din hjerne. At lære din hjerne nye tricks. At træne den op til noget andet, end det du bruger den til i dag.

Så hvilke nye tricks kunne du tænke dig at lære din hjerne i 2019?

Ønsker du mindre bekymring i året, der kommer? Så kunne du med fordel træne din hjerne i at finde indre ro.

Ønsker du dig færre negative tanker om dig selv i 2019? Så giver det mening at træne din hjerne op i at tænke mere sunde, realistiske tanker om dig selv.

Når du skaber nye veje i hjernen og går på dem igen og igen, bliver de nemmere og nemmere at tilvælge dem – og til sidst kan de nye veje gå hen og blive helt naturlige vaner. Ting, du ikke tænker over, at du gør, før du gør dem.

Samtidigt betyder hjerneprincippet ”use it or lose it” også, at alle de gamle veje, som du holder op med at gå på, langsomt gror til og dør hen. Dvs. at du altså kan træne dig selv til at blive dårligere til at bekymre dig, tænke negativt om dig selv, konkludere, at der er noget galt med dig, etc.

Lyder det ikke godt?

Sådan træner du din hjerne til selvværd

Om ikke ret længe åbner jeg for tilmelding til hold 3 af mit online forløb ”Selvværd – hver dag”.

Som jeg nævner i videoen er hele forløbet skabt, så du får brugt din hjerne på en anden måde, end du gør lige nu.

På forløbet får du både:

  • Overblik over, hvilke hjerneveje (i dit indre liv og i din adfærd) er med til at vedligeholde et lavt selvværd hos dig.
  • Indsigt i, hvordan din hjerne har skabt disse veje.
  • SPANDEVIS af viden om og træning i, hvordan du skaber nye veje i din hjerne. Veje, der leder dig VÆK fra negative tanker, bekymring og lavt selvværd. Veje, der leder dig HEN til at mærke, at du er helt ok som person. Gennem ti uger træner vi simpelthen din hjerne op til selvværd.

Vil du vide mere om forløbet, kan du læse mere lige her. Det er også her, du tilmelder dig ventelisten – og derved får muligheden for at tilmelde dig før alle andre.

Vi ses i næste uge med flere bidder viden om forandring! Har du spørgsmål til dagens blogindlæg eller ting, du bliver nysgerrig på, kan du altid skrive i kommentarfeltet nedenfor.

Kærligst

Rikke Papsøe signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *