banner til online forløb om selværd
banner til online forløb om selværd

Er du træt af at kæmpe med dit selvværd?

Vil du gerne kunne lægge den evige kamp med dig selv til side? 

Er du udmattet af selvkritik og konstante selvvurderinger

Savner du at hvile mere i dig selv?

Næste hold starter i 2019

Du kan skrive dig på venteliste her!

Så hører du fra mig, så snart jeg åbner op for tilmelding igen.

Dette forløb er for dig, der oplever:
  • Tanker om ikke at være god nok
  • Følelsen af at være forkert
  • Bekymringer om, hvorvidt andre kan lide dig
  • Tvivlen på dig selv og dine evner
  • At have en kritisk stemme kørende på repeat inde i hovedet
  • At hele tiden vurdere, om du har gjort noget forkert/gjort det godt nok
  • At blive usikker på dig selv i sociale sammenhænge
  • At bebrejde dig selv (”hvorfor kan jeg ikke bare…?”, ”det er også typisk mig!”)
  • At du ikke kommer ud over rampen med projekter, du egentligt gerne vil i gang med
  • At du kræver for meget af dig selv. Måske perfektion hver gang?
Efter forløbet vil du opleve:
  • Større selvværd
  • At du kender dig selv bedre
  • At du føler dig mere til rette som dig selv
  • At du kan passe bedre på dig selv
  • At du bedre kan være i dit eget selskab
  • Mere ro, fordi du hviler i dig selv
  • Mere energi til andre ting end selvkritik
  • Mere nærvær og tilstedeværelse i livet. Livet passerer ikke bare forbi.
  • At det bliver lettere at være sammen med andre mennesker
  • At du opnår dybere kontakt til andre mennesker i dit liv
  • Færre bekymringer
  • Mere glæde
  • Større psykisk trivsel

Hvorfor overhovedet arbejde med selvværd?

Den person, du er allermest sammen med, er dig selv. For mange mennesker er det blevet en svær relation – du er ikke alene.

Når selvværdet er så vigtigt at arbejde med, er det fordi, det følger dig i alt, hvad du foretager dig i livet. Det giver dig nogle særlige briller på, som farver det, du ser, oplever, tænker, føler. Du ved det sikkert allerede, for du lever med det hver dag.

Ikke mindst står lavt selvværd i vejen for handling. Ting, du gerne vil i dit liv, får du ikke taget hul på. Ting, du som menneske har brug for, får du ikke rakt ud efter. Selvværdet stopper dig i at få det liv, du egentligt gerne vil have.

I online forløbet ”Selvværd – hver dag” viser jeg dig, at det ikke behøver at være sådan. Du kan også komme et sted hen, hvor du er en bedre ven for dig selv.

Hvorfor arbejde med selvværd online?

Forløbets udformning muliggør, at du kan arbejde på selvværdet, når det passer dig – morgen, middag, aften.

I forløbet er jeg med dig hele vejen. Du har altså din egen psykolog, guide og støtte hele ugen, hver uge - til en overkommelig pris.

Forløbet er udformet, så du får små, overskuelige bidder af viden og opgaver ad gangen. At arbejde med selvværdet på denne måde er nødvendigt for at komme i mål med et sundt selvværd. Selvværd er nemlig ikke noget, der kommer ’over night’. Der findes ingen quick-fixes, når det kommer til vores psykiske helbred. At få en god relation til dig selv kræver daglig øvelse, som du bliver bedre til over tid. Selvværd vokser ud af hverdagspraksisser – hvor kodeordet er praksis. Du skal gøre noget anderledes, end du plejer – og det hjælper jeg dig med i de ti uger, vi er sammen.

Deltagerne siger:

”Jeg har prøvet meget for at få et bedre selvværd, men er også blevet forvirret over, hvad jeg skulle gøre og hvor meget. Det har været rart at følge så struktureret et forløb, hvor jeg ikke var i tvivl om, hvad jeg skulle gøre hvornår, og hvornår nok var nok. Retningen var givet, og det var rart for mig.”

”Jeg kan ikke svare på, hvilket modul jeg fik mest ud af at arbejde med, da jeg synes, at det var helheden, der var givende”

”Det er svært at udpege ét modul som det bedste, fordi jeg synes, de spillede så godt sammen.”

”Jeg skrev med Rikke et par gange, og dér fik jeg rigtig god sparring”

”Jeg kunne rigtig godt lide at der var en form for 360 graders syn på mit liv. Fra motion og søvn til hvordan man lever efter nogle bestemte leveregler og hvordan ens tankemønstre ser ud. Derudover også hvordan kontekst og relationer har en indvirkning - det gør det mere håndgribeligt.”

”Jeg følte, jeg fik meget med. Der var ting, jeg aldrig havde tænkt på før som en del af mit selvværd. Det var et meget givende forløb.”

”Der var utroligt mange gode ting med. Der var mange øvelser, der gav mig en øjenåbner, og mange konkrete værktøjer, jeg kan bruge i min hverdag.”

”Jeg fik en lang snak med Rikke, da der var nogle negative tanker, der blev ved med at dukke op. Det hjalp virkeligt meget. Rikke pegede på nogle ting, jeg ikke havde set selv, og det var guld værd for at komme videre.”

"Jeg syntes, det har været et godt og givende forløb. Seriøst. Og hvor jeg har kunnet genkende mig selv i materialet, og samtidig har jeg ikke følt mig så alene om at have det “sådan”. Jeg har følt mig taget alvorlig, og er kommet dybere ned i nogle lag af mig selv."

”Jeg kunne genkende mig selv i meget af det, Rikke sagde på videoerne, og det har gjort, at jeg ikke har følt mig så forkert og alene om at have det svært.” 

”Rikkes tilgang til det hele, og hvordan hun taler i videoerne, har gjort mig mere rolig omkring mit lave selvværd. Jeg er ikke så hård ved mig selv mere, og jeg har følt mig mindre alene efter at have deltaget på forløbet.”

Dét får du:

  • Et nøje tilrettelagt forløb, der består af ti moduler med ti forskellige temaer.
  • Hvert tema bygger på seneste psykologiske, neurovidenskabelige og socialvidenskabelige forskning.
  • Modulerne er struktureret på baggrund af de erfaringer, jeg har om, hvad der virker. Erfaringer, jeg har samlet gennem de mange samtaler, jeg som psykolog har haft i løbet af de sidste ti år med mennesker med lavt selvværd.
  • Du får både indsigt, viden og værktøjer i hvert modul.
  • Værktøjerne kommer fra kognitiv terapi, narrativ terapi, mindful self-compassion, emotionsfokuseret terapi, med meget mere.
  • Din egen psykolog, støtte og guide: Jeg er nemlig med dig hele vejen. Har du brug for sparring, sidder jeg klar telefonen hver mandag, torsdag og fredag mellem 12-13. Du kan også maile mig hele ugen, og jeg besvarer dine mails hurtigst muligt.
  • Alt indhold er dit til evigt eje. Du kan nemlig downloade alt materialet fra hele forløbet.
  • NYT BONUS INDHOLD! Du får "Psykologens værktøjkasse", som består af:
    • De gode vaners værktøjer (lydfiler med afspændingsøvelser, guidede meditationer, bodyscan, mm.)
    • Værktøjer til håndtering at svære følelser: Fem videoer med fem forskellige værktøjer, der hjælper dig håndtere svære følelser som angst, tristhed, frustration og kropslig uro.

 

Vil du med?

Næste hold starter i 2019

Skriv mig på venteliste!

Du kan være med på forløbet, hvis du:

  • Selv har forsøgt at få et bedre selvværd, men oplever, at du sidder fast og ikke kommer videre.
  • Er villig til at investere tid og energi i at gøre noget andet, end du plejer.
  • Er klar over, at vedvarende forandring tager tid og kræver en indsats.
  • Har kæmpet med selvværdet længe, eller hvor lavt selvværd er opstået for nyligt.
  • Ikke orker at bruge mere tid på at være uvenner med dig selv.

 

Du kan også være med på forløbet, hvis du:

  • Kæmper med angst, depression, stress eller andre psykiske udfordringer.
  • Går hos en psykolog eller terapeut, men gerne vil booste din bedring yderligere.

 

Du er altid velkommen til kontakte mig, hvis du er i tvivl om, hvorvidt forløbet er det rette for dig.

Sammen skal vi arbejde med:

Indsigten

I forløbets syv første moduler kigger vi indad i dig.
Vi arbejder med din krop, din historie, dine tanker og følelser
for at skabe den bedste grobund for selvværd.

Læs mere ved at klikke på hvert modul.

dream-worries

Udsigten

I Modul 8 og 9 kigger vi udad på verden omkring dig.
Jeg guider dig til at analysere og justere på
dine relationer og omgivelser,
som har uendelig stor betydning for dit selvværd.
Vi giver dine værdier og overbevisninger et tjek,
så de ikke spænder ben for dit selvværd,
og så du lever et liv i overensstemmelse med dig.

Læs mere ved at klikke på hvert modul.

Modul 8

Relationer og omgivelser

Forstå, hvordan dine relationer og omgivelser påvirker dit selvværd.

Finetune dine relationer og omgivelser, så de nærer dit selvværd.

Læs mere

Modul 9

Værdier, overbevisninger og leveregler

Få øje på de skjulte regler, du lever efter, og hvordan dine overbevisninger slider på dit selvværd.

Vælg dine værdier og sæt tonen for fremtiden.

Læs mere

Selvværd i hverdagen - og vejen videre

I forløbets sidste modul guider jeg dig til
hverdagspraksisser, der nærer dit selvværd.
Du lærer små, overskuelige øvelser og handlinger, der gør en stor forskel.

Vi laver samtidigt en plan for fremtiden, så du kan holde fast i alt det nye, du kan.

 

Modul 10

Selvomsorg, selvmedfølelse - og vejen videre

Du lærer små, overskuelige hverdagspraksisser, der nærer dit selvværd. Du bliver en bedre ven for dig selv.

Læs mere

Vil du med? Så kom!

Jeg vil gerne hjælpe dig med at gøre 2018 til det år, hvor du bliver en bedre ven for dig selv.
Hvor selvtvivl, selvvurdering og selvkritik kan vige for selvomsorg og selvværd i hverdagen.

 

Næste hold starter i 2019

Skriv mig på venteliste!

Derfor vil jeg hjælpe dig med selvværdet

Som psykolog har jeg hjulpet mennesker med selvværd siden 2008. Igennem tusindvis af samtaler har jeg været vidne til, hvilken forskel det gør at have en god, varm relation til sig selv – i stedet for at være sin egen værste selvkritiker.

Samtidigt har jeg gennem årene oplevet, at det ikke er blevet nemmere at holde fast i et sundt selvværd - snarere tværtimod. Vor tids største udfordringer på det mentale sundhedsområde er angst, depression og stress. De er alle i stigning, og lavt selvværd går hånd i hånd med dem alle tre.

Men selvværdet behøver ikke være en kamp. Mit online forløb er lavet netop for at vise dig dette. Jeg rydder op i de mange misforståelser, der eksisterer omkring, hvad selvværd er - og som netop står i vejen for, at du kan få et sundt selvværd. Jeg guider dig gennem udviklende processer med de rigtige værktøjer i hånden, så du kan lægge selvværdskampen bag dig.

Når selvværdet holder op med at være en kamp, skinner solen på en helt ny måde i dit liv. Det føles så ufatteligt godt, og jeg glæder mig til at vise dig det!

Du kan læse mere om mig her.

Modul 1: Krop, sind og selvværd

Gear min krop til selvværd - ahvaffornoget?!, tænker du måske. Er selvværd ikke bare noget psykisk? Hvorfor skal vi arbejde på fysikken? Det skal vi, fordi krop og psyke hænger sammen. Mere end du lige går og husker på i det daglige. Og hvis vi ikke arbejder på at få den basale fysiologi til at hænge sammen, kan vi psykologisere nok så meget på dig og nå absolut ingen vegne.

Modul 1 handler derfor om de tre ting, der skal være på plads for, at din krop og dit sind overhovedet vil være med på, at du arbejder med dit selvværd – nemlig: Søvn, bevægelse og pauser.

  • Søvn: Du vil lære, hvorfor søvn er så afsindigt vigtig for dit psykiske helbred, og jeg guider til (igen) kan kunne sove dejligt, tungt og nærende.
  • Bevægelse: Vores kroppe har brug for daglig bevægelse for, at (også) vores sind har det godt. Jeg guider dig til forskellige måder at få bevæget dig på i den travle hverdag, jeg ved, du har – så ”projekt motion” ikke bliver uoverskueligt at få gang i.
  • Pauser: Pauser er essentielle for, at dit krop  - og dit sind - kan fungere. Vi genindfører pauser i dit liv.

Modul 2: Udvikling af lavt selvværd

"Hvorfor er lige netop jeg endt med at have lavt selvværd?" Den tanke har du formentligt tænkt ikke bare én, men flere gange. Naturligvis - for vi mennesker vil gerne forstå de ting, der sker med os.

Modul 2 handler om at forstå baggrunden for dit lave selvværd. Der er altid ikke bare én, men flere gode grunde til, at lige netop du kæmper med selvværdet. Selvværd er nemlig ikke noget, du er født med - det er tillært. I Modul 2 går vi på jagt i din livshistorie efter at forstå, hvordan lige netop du har lært at tænke negativt om dit eget værd.

  • Du får et overblik over de erfaringer, der har bidraget negativt til dit selvværd.
  • Du forstår de gode grunde til, at dit selvværd er blevet, som det er - hvilket giver dit et nyt perspektiv på dig selv og dit selvværd.
  • Du finder ud at, hvad du har lært at tænke om dig selv, og hvordan disse konklusioner om dig selv spiller ind på din hverdag i dag.
  • Du får øje på de uskrevne leveregler, du har bygget op for at passe på dig selv og dit selvværd - og hvordan de bidrager til at holde det lave selvværd kørende i dit liv.
  • Du får en distance til det lave selvværd.
soevnproblemer

Modul 3: Selvværdets onde cirkel

Måske har du slået dig selv i hovedet mere end én gang over, at du ikke bare kan få det lave selvværd til at stoppe. At du ikke bare kan få dig noget mere selvværd. Men dét er der nogle helt særlige grunde til, som vi stiller skarpt på i Modul 3. I Modul 3 vil du opleve, at:

  • Du lærer at forstå, hvordan det lave selvværd holder sig kørende i netop dit liv.
  • Du lærer at spotte selvværdets onde cirkel i dit hverdag.
  • Du får redskaber til at begynde at vriste dig fri fra det lave selvværd, når vi går på jagt efter alle de andre erfaringer i dit liv, som eksisterer - og som ikke passer med det lave selvværd.
  • Du begynder at kunne se mere nuanceret på dig selv, dit selvværd og din fortid.

Modul 4: Følelser og selvværd

Når selvværdet knaser, oplever du typisk følelser som angst, bekymring, frygt, tristhed, tomhed, håbløshed og skam. De kan virke overvældende. Mange af os har ikke lært at have et forhold til vores følelser – vi rives i stedet rundt af dem, og bliver skræmt til tider. Modul 4 lærer dig at stå i de følelsesstorme, som livet altid vil sende din vej, og at kunne vende tilbage til et rart sted af være. I modulet vil du opleve, at:

  • Du lærer, hvordan følelser spiller negativt ind på dit selvværd og hjælper med at holde det lave selvværd kørende.
  • Du lærer, hvad følelser egentlig er for en størrelse.
  • Du får viden om og strategier til at være med de svære følelser, når de raser. Således vil du opleve, at de ikke skræmmer dig nær så meget mere.
  • Du lærer at vende tilbage til et rart mentalt sted efter en følelsesstorm.

Modul 5: Ud af følelsernes vold

Når man har lavt selvværd, er følelser ikke nødvendigvis i sig selv ikke et problem. Alle mennesker har svære følelser, som de skal håndtere og komme igennem. Problemet opstår, når dine følelser får dig til at handle på særlige måder i dit liv, som påvirker dig selv, andre, dit liv og dit selvværd negativt.

I Modul 5 bygger vi videre på alt det, du har lært i Modul 4 om følelser. Du vil opleve, at:

  • Du lærer at forstå sammenhængen mellem følelser og adfærd.
  • Du lærer at stoppe følelserne fra at sende dit selvværd ned ad bakke.
  • Du vil få et andet forhold til dine bekymringer.
  • Du vil opleve mere kontrol over dine følelser.
  • Du lærer at handle dig ud af en følelse.
  • Du vil opleve, hvordan selvværdet vokser i takt med, at du bruger dine nye færdigheder.
Selvværd tankemylder

Modul 6: Tanker og selvværd

Tanker – og især de negative af slagsen – fylder meget, når man har lavt selvværd. Når du bokser med selvværdet, har du en overaktivindre dommer, der aldrig går af vejen for at give en negativ evaluering med på vejen. Den indre dommer dræner, og giver ingen plads til selvværd. Det er drænende, og derfor gør vi følgende i Modul 4:

  • Du får viden om, hvordan tanker, følelser og adfærd hænger sammen.
  • Du lærer at identificere, hvornår dine selvkritiske går i gang.
  • Du lærer teknikker til at stoppe de negative tanker, inden de får godt greb i dig.
  • Du lærer din indre kritiker bedre at kende – hvilket kunne lyde som en skidt ting, men faktisk er godt og nødvendigt for at komme ud af dine tankers greb.

Modul 7: Stop din indre kritiker

Din indre kritiker har formentligt været med dig i en del år - og den vil meget gerne blive hængende. Men det må den ikke! Fordi den dræner dig og medvirker til, at du bliver siddende i en ond selvværdscirkel. I Modul 7 bygger vi derfor videre på al den viden om tanker, som du har fået i Modul 6 - for at stoppe den indre kritiker. Du vil opleve, at:

  • Du lærer at stoppe din indre selvkritiker fra at køre af sted med dig.
  • Du lærer at erstatte dine selvkritiske tanker med mere realistiske tanker om dig selv og verden generelt.
  • Du vil opleve at få mere kontrol med dine tanker.
  • Du får et mere nuanceret forhold til dine tanker.
  • Du vil ikke længere lade tanker stoppe dig fra at handle i dit liv.
  • Du vil opleve, hvordan selvværdet vokser i takt med, at du bruger dine nye færdigheder.

Modul 8: Relationer og omgivelser

Relationerne og omgivelserne i dit liv betyder uendeligt meget for dit selvværd. Parforhold, venskaber, arbejdsfællesskaber – alle har de betydning for de tanker, du gør om dig selv, for dit følelsesliv og for din relation til dig selv. Ofte bliver mennesker med lavt selvværd så optaget af selv at være dén, der ”er noget galt med”, at de helt glemmer vores relationer og omgivelser og deres store betydning for vores indre liv. I Modul 4 zoomer vi ud og stiller skarpt på dine relationer og omgivelser:

  • Du vil få overblik over, hvilke relationer og kontekster influerer negativt på dit selvværd.
  • Du vil få idéer til, hvordan du kan ændre på dette.
  • Du vil forstå dig selv på et andet niveau, efter jeg lærer dig om menneskets allervigtigste behov.
  • Du vil få viden om og strategier til, hvordan du kan pleje dine relationer, så de bevæger sig i retning af mere trygge baser for dig og bliver drivhuse for selvværd.
  • Du vil få værktøjer til at finetune de omgivelser, du bevæger dig i, så de bliver en grobund for dit selvværd.

Modul 9: Værdier og overbevisninger

Vi går alle sammen rundt med diverse overbevisninger om, hvad det vil sige at være et ”rigtigt” menneske. Et menneske, der er noget værd – der er værdigt til andre menneskers opmærksomhed, respekt, kærlighed. Disse overbevisninger opererer i det skjulte. De er kravlet ind under huden på os, og vi lægger ikke mærke til dem i det daglige. Alligevel er de styrende for vores tanker, følelser og adfærd. Og hvis vi ikke kigger på dem og justerer i dem jævnligt, kan de lede os helt på afveje. I Modul 5 vil der ske følgende:

  • Du vil få overblik over dine overbevisninger, og hvordan de påvirker dit selvværd.
  • Du vil få mulighed for at sige farvel til de overbevisninger, der (måske) overrasker dig, at du har – og som du ikke ønsker at have i dit liv længere, fordi de driver dit selvværd rundt i manegen.
  • Du vil komme til klarhed over, hvilke overbevisninger du gerne vil have i dit liv, og lære hvordan du kan leve efter dem.

Modul 10: Selvomsorg, selvmedfølelse - og vejen videre

I forløbets afsluttende modul arbejder vi med hverdagspraksisser, der plejer dit selvværd. Du er nu blevet langt klogere på og skarpere til at bremse de tanker, følelser, hændelser i din dagligdag, der slider på selvværdet – så nu er det tid til at arbejde med, hvad du skal sætte i stedet for. I modul 10 skal vi derfor følgende:

  • Du lærer, hvorfor selvomsorg er så vigtig, og hvordan du kan skabe tid til det i en travl hverdag.
  • Du lærer at praktisere øvelser dagligt, der nærer din relation til dig selv.
  • Du lærer, hvad selvmedfølelse er, og hvorfor du har brug for det.
  • Du lærer, hvorfor din selvomsorg smitter af på relationerne i dit liv.
  • Du lærer helt jordnære teknikker til at være en bedre ven til dig selv – nu og i fremtiden.

I Modul 10 afslutter vi forløbet med at pege dig ind i fremtiden, så du har en plan for, hvordan du kan fastholde dit bedre selvværd.

selvværd ro

Næste hold starter i 2019

Skriv mig på venteliste!