SelvomsorgStress

Håndtering af stress: 5 tricks til at mindske hverdagsstress

Håndtering af stress. Hvordan håndterer du stress i hverdagen? Få fem tricks her til at mindske hverdagsstress.

I den seneste måned har jeg haft mulighed for at træne min egen håndtering af stress. Jeg har simpelthen haft ekstra travlt!

Der har været forberedelsen af opstarten af Hold 3 på online forløbet Selvværd – hver dag. Oveni hatten havde jeg fået lagt kurser, jeg skulle ud og undervise på, samtidigt. Jeg underviser også på universitetet - det starter også i februar. Og så var der også lige en vinterferie, som var skøn, men som samtidigt stjal en god portion arbejdstid.

Kender du det?

At travle perioder bliver afløst af endnu mere travle perioder?

Det tænker jeg, at du gør. De fleste voksne mennesker (med hjemmeboende børn) lever det form for liv – hver dag – i det samfund, vi nu engang har skabt.

Håndtering af stress: Hvordan mindsker man hverdagsstress?

I denne periode med ekstra fokus på min egen håndtering af stress, har jeg reflekteret over, hvilke små tricks, jeg benytter mig af i hverdagen, til at mindske hverdagsstress.

Hvad er det, jeg gør i det daglige, som modvirker at travlhed bliver stress? Eller at sjatstress bliver til alvorlig stress?

Der er nemlig mange måder at reducere hverdagsstress på. Med små ændringer og få indgreb i dit liv, kan du komme rigtigt langt.

Her får du de 5 tricks, jeg selv bruger i øjeblikket, som har stor betydning for at mindske min hverdagsstress.

favicon-logo-Rikke Papsøe

1. At lave det sværeste først

Når jeg starter en arbejdsdag, planlægger jeg altid – så vidt det er muligt – at få lavet det sværeste først.

Det er spild af god energi at starte med rutineopgaverne - hvilket rigtigt mange mennesker ellers gør.

Er du en af dem, der starter din dag med at åbne din indbakke og besvare mails? For så at blive stresset over, hvor lang tid det tager, og at du kommer alt for sent i gang med dét, du egentligt skulle fokusere på den dag?

Så skal du til at vende din dag på hovedet.

Alle de arbejdsopgaver, der kræver din bedste, mest sprudlende, mest kreative energi, skal du starte med at gå i kødet på.

Giv dig selv de første og bedste timer af din dag til den form for opgaver, og gem alt rutinepræget, der ikke kræver den største mentale kapacitet, til de stunder, hvor du er ved at gå kold.

2. Monotasking

Kender du til monotasking? Altså multitasknings modstykke? Altså at lave én ting ad gangen?

Kan du overhovedet huske, hvordan det er at monotaske??

Mange af os i dagens samfund multitasker os gennem dagen.

Men det er fjollet. For multitaskning holder ikke, hvad den lover.

Du tror måske, at du er mere effektiv, når du multitasker. Men det er du ikke. Og faktisk bruger du unødvendige mængder energi på netop at multitaske.

Multitaskning er nemlig en illusion.

Vores menneskelige hjerne kan ikke multitaske. Du kan opleve det som om, at du gør to eller flere ting på én gang. Men det gør du faktisk ikke.

Din hjerne hopper i stedet mellem de forskellige opgaver med små, korte skift, som du ikke lægger mærke til. Multitaskning er derfor egentligt bare ekstrem hurtig monotasking.

Problemet er dog, at de små hurtige skift alligevel tærer på din energi. Selvom du ikke lægger mærke til dem, bliver der for hvert skift, du tager, spist en smule af din energi.

Derfor: Dyrk monotaskning.

Når du inddeler din dag i blokke af monotasking, slipper du for at bruge unødvendig energi på mange skift.

For mit vedkommende betyder monotasking helt konkret: At slukke for mobilen og lukke mailen ned, når jeg skriver. Så kan jeg give skrivearbejdet min fulde koncentration og undgår energispild ved forstyrrelser og hurtige skift i opmærksomheden.

Håndtering af stress. Hvordan håndterer du stress i hverdagen? Få fem tricks her til at mindske hverdagsstress.

3. En synlig familiekalender

Når du har familie og hjemmeboende børn, har du ikke kun et fuldtidsarbejde, men faktisk to.

Der skal en del projektledelse til at holde styr på en familie – i dag i endnu højere grad end tidligere, fordi forældre forventes at tage en langt større del i børns (skole- og institutions-) liv end tidligere.

Da vores tvillinger startede i skole, havde jeg egentligt forberedt mig godt. Jeg havde forberedt mig på at skulle have den dér ekstra energi, det kræver, når ens unger står over for en stor omvæltning. Man skal stå parat til, hvad der end kommer af følelsesmæssige udbrud, sammenbrud og træthed.

Derudover havde jeg også forsøgt at forberede mig på at håndtere og handle relevant på den ekstra mængde information, der kommer mellem skole og hjem, når man – som i vores tilfælde - pludselig gik fra 1 til 3 børn i skole.

Alligevel væltede det lidt for os, da de startede. Gymnastiktøj blev glemt, legetøjsdag blev glemt, biblioteksbøger blev glemt. Mit tidligere kalendersystem (som var digitalt) fungerede bare ikke længere.

Så jeg bestilte denne her fætter:

Håndtering af stress - hvordan klarer du hverdagsstress? En synlig familiekalender er et hit hos os.

Og hvor er vi glade for den!

En synlig familiekalender er et hit, og den er i den grad en vigtig faktor i min egen håndtering af stress.

Vi er nu fem mennesker til at huske, i stedet for én. Børnene får ansvar for selv at huske, hvad de skal – i stedet for, at mor dikterer. Det hjælper den vigtige selvstændiggørelse på vej. Det er en win-win-situation for både forældre og børn.

Jeg er fan!

4. Online supermarkeder

Da tvillingerne blev født, handlede alt om ren og skær overlevelse (sådan føltes det i hvert fald). Vi stod dér 24/7 med hver sin baby på armen – og en 2,5 årig tullende rundt. Der var ikke tid nok i døgnet eller hænder nok til alle børnene – for slet ikke at tale om hænder til indkøb eller madlavning. Alt, der kunne outsources, skulle outsources!

Lykkeligvis opdagede vi nemlig.com*.

Og jeg har ikke kigget tilbage siden!

For mig er det en kæmpelettelse ikke at skulle stå i kø i Netto i ulvetimen med skrigende børn (og voksne!).

Det er en også en lettelse at kunne planlægge ugens aftensmåltider i ro og mag fra sofaen og IKKE stille mig selv spørgsmålet hver morgen: Hvad sytten skal vi spise i aften?

Jeg er også vild med, at nemlig.com’s app gemmer alle mine favoritvarer. Det sparer min mentale båndbredde og gør ugens indkøb lynhurtige.

Helt bestemt hverdagsAFstressende!

(* Jeg modtager ikke penge fra nemlig.com for at nævne dem her. Min blog er uden sponsorater.)

favicon-logo-Rikke Papsøe

5. Et helligt tidsrum hver uge

Der er vanvittigt stressende for os mennesker at leve et liv i uoverensstemmelse med vores værdier.

Måske har du det som mig, at familie har en kæmpe plads i dit værdihierarki?

For mig er det ultravigtigt, at mine børns liv ikke består af hverdagstrummerum, logistikudfordringer og fortravlede forældre. At vi kan være til stede med hinanden på en rolig og nærværende måde – ikke bare en gang imellem, men ofte.

Hvis dette ikke sker, er det en kilde til stress for mig.

Derfor elsker jeg torsdag morgen!

Torsdag er nemlig ”sov-længe-dag” hos os, fordi alle møder kl. 8:45 om torsdagen på ungernes skole.

Selvom det ikke lyder af meget, har det stor betydning at have dette hellige tidsrum, der gentager sig hver uge.

Det betyder ikke kun, at der kan soves lidt længere end normalt. Det betyder også, at vi alle trækker vejret lidt roligere allerede onsdag aften. At vi om morgenen inden skole og arbejde kan nå at bage boller, tegne eller spille Uno. At vi hver uge midt i ugen har en stund, hvor vi som familie kan nå at kigge hinanden lidt dybere i øjnene end ellers. Det er som at få en weekendmorgen i mini-udgave forærende.

Jeg håber aldrig, at skolen laver det om!

Måske er du ikke så heldig, at dine børns skole har en møde-sent-dag. Men kan du skabe et andet helligt tidsrum for dig og dine nærmeste? Et tidsrum, der gentager sig hver uge?

Det kunne lige så godt være onsdag eller torsdag eftermiddag, hvor I laver en aftale om at komme hjem på nogenlunde samme tidspunkt og ikke lave andet end at smide jer i sofaen - sammen.

At stemple ind i det, der giver livet allermest værdi – nemlig relationerne – er afstressende. Helt ned på et fysiologisk plan.

Hvad gør du for at afhjælpe din hverdagsstress?

Og hvad med dig?

Hvad gør du for at mindske din hverdagsstress?

Skriv dine tips og tricks i kommentarfeltet. Jeg har helt sikkert ikke dækket alle gode tricks til håndtering af stress. Så skriv - og lad os inspirere hinanden!

Kærligst,

Rikke Papsøe signatur

4 thoughts on “Håndtering af stress: 5 tricks til at mindske hverdagsstress

  1. Mit bedste trick til hverdagen er at lave masser af aftensmad i weekenden, så der er rester til flere dage i ugens løb.

    Kh

    Christina

  2. Hej Rikke. Det med familiekalender og Nemlig.com kan jeg også tilslutte mig. Udover det faktum at selve besøget i butikken for mig kan udløse stress og angst så slipper jeg nu også for at skulle slæbe mad hjem til 4 mennesker. Min kæreste syntes jeg var alt for systematisk da vi flyttede sammen i sommer, men han kan nu sagtens se hvor meget det letter vores hverdag. Og han må jo også indrømme, at han selv glemmer færre aftaler nu. 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *