SelvtillidSelvværd

Selvværd og selvtillid

Selvværd og selvtillid.

Selvværd og selvtillid

Hvad er forskellen på selvværd og selvtillid?

Er det to forskellige størrelser?

Påvirker de hinanden?

I denne blogpost går jeg i kødet på begreberne selvværd og selvtillid. Jeg skiller dem ad, og samler dem igen. Jeg forklarer, hvad de går ud på – og jeg giver dig mit bud på, hvordan selvtillid kan påvirke dit selvværd.

Selvværd

Selvværd handler om det, du er. Når du har et sundt selvværd, tænker du, at du er et ok menneske, som du er. Du er noget værd som menneske – du har værdi her i verden.

Selvtillid

Selvtillid handler om det, du gør. Selvtillid handler om at have tiltro til dine egne evner. At tro på, at når du kaster dig over fx en arbejdsopgave, så kan du løse den tilfredsstillende.

Selvværd og selvtillid – to sider af samme sag

I psykologien er der delte meninger om selvværd og selvtillid.

Nogle mener, at selvværd og selvtillid er to forskellige størrelser, der skal forstås adskilt. De mener også, at selvtillid ikke kan påvirke selvværd. Du kan altså ikke øge dit selvværd gennem at få mere selvtillid på et eller andet område af dit liv.

Andre psykologer mener som jeg, at selvværd og selvtillid er to sider af samme sag. Både selvværd og selvtillid handler nemlig om spørgsmålet: Er jeg god nok? Er jeg god nok, som jeg er (selvværd) – og er det, jeg gør i verden, godt nok (selvtillid)?

Selvtillid kan øge dit selvværd

Det er de færreste voksne mennesker, der går rundt i verden og tænker: ”Yes! Jeg er noget værd – ligegyldigt hvad jeg gør!”. At opleve dig selv som noget værd er koblet til, hvad du foretager dig i denne verden.

Et eksempel:

Jeg er en person, der – det meste af tiden – har høj selvtillid i forhold til mit arbejde. Jeg stoler på mine evner, når jeg laver terapi, og når jeg underviser. Jeg ved, at jeg er god til det, jeg gør.

(Sådan har det selvfølgelig ikke altid været! Især som nyuddannet var der forståeligt en hel del tvivlen på mine evner som psykolog.)

Selvtilliden på arbejdsområdet har smittet af på mit selvværd. At jeg er god til mit arbejde, giver mig en større oplevelse af værd. Når jeg bidrager til, at et andet menneske får det bedre, er jeg stolt af mit bidrag i verden – stolt af det, jeg gør, og jeg føler, at jeg er værdig til at være her i verden, som jeg er.

Skil selvværd og selvtillid ad, når du opdrager dine børn

Selvværd og selvtillid hænger altså sammen og giver mening at arbejde med samtidigt. På ét område giver det dog god mening at skille dem ad, og det er i børneopdragelse.

Dét kan du læse mere om i et senere blogindlæg her på siden. (Skriv dig op til mit nyhedsbrev her – så går du ikke glip af det!)

Høj selvtillid og lavt selvværd

Måske du allerede nu sidder og tænker over, hvordan din selvtillid gennem årene har påvirket dit selvværd? Måske du er i gang med at identificere færdigheder, du er stolt af – evner, du har, som du stoler på – og du kan se betydningen af disse stærke evner på dit selvværd? Det håber jeg.

Det kan også være, at du – som mange af dem, jeg taler med – har en oplevelse af at have høj selvtillid på en række områder, men stadigvæk et selvværd, der lider. Velkommen i klubben! Det er vældigt udbredt. I min praksis lyder det ofte sådan her:

”Jeg kan godt se, at jeg har fået høje karakterer på mit studie. At jeg er en dygtig håndboldspiller. At jeg fik mit første job lynhurtigt. At jeg løser mine opgaver fint. Men jeg føler mig stadig ikke god nok.”

Eller det lyder sådan her:

”Jeg kan godt se, at jeg lige er blevet forfremmet, og har fået mere i løn. Jeg løser mine opgaver bedre end nogle af mine kolleger. Jeg har også lige lavet en Ironman – det var jo flot. Men jeg føler ikke, at jeg er noget værd.”

Drop selvtilliden

Går du rundt og har det på samme måde?

Så skal du droppe at søge selvværd gennem en ny præstation.

I stedet skal du i gang med et detektivarbejde for at finde ud af, hvorfor selvværd og selvtillid ikke hænger sammen i dit liv. Noget (eller nogen) holder dit selvværd nede - på trods af en tiltro til dine egne evner. Hvad er det?

→ Et sted at starte med at finde svar er på mit minikursus til bedre selvværd, som du får på video lige hernår du tilmelder dig mit nyhedsbrev. Det koster ingenting. I videoerne fortæller jeg dig, hvor du skal starte dit selvværdsarbejde, og jeg giver dig en række værktøjer, som du kan bruge i din hverdag med det samme.

→ Vil du have flere tips fra mig til, hvordan du kan arbejde med dit selvværd? Så kan du læse to artikler om selvværd fra Magasinet Q, som jeg medvirker i. Du finder dem her og her. Læs også denne artikel fra FEMINA, hvor jeg bliver interviewet om selvværd og perfektionisme.

→ Er du et sted lige nu, hvor du har brug for én at tale med om dit selvværd? Har du prøvet at finde svar på, hvorfor dit selvværd bliver ved med at være nede - men føler du, at du sidder fast? Så hop over og læs om muligheden for at komme i terapi hos mig. Du kan tale med mig uanset, hvor i landet (eller verden) du bor. Læs mere om hvordan her.

Kærligst,

Rikke Papsøe signatur

5 thoughts on “Selvværd og selvtillid

  1. Tak Rikke !
    Selvom jeg kender begreberne, havde jeg behov for, at få dem repeteret og uddybet. Din beskrivelse har været til god hjælp !

    1. Selv tak, Karin! Du er så velkommen 🙂

      KH

      Rikke

  2. Hej Rikke.
    Jeg er glad for, at du tager det her emne op! Jeg føler bare, at din beskrivelse siger, at de to ting hænger sammen, og det oplever jeg slet ikke i mig selv. Selvom jeg er i gang med noget, jeg ved, jeg er rigtig god til, så kan jeg godt blive ramt af følelsen af ikke at have ret til at være der. Jeg ved om mig selv, at jeg er god til de ting, jeg laver, men jeg kæmper stadig med selvværdet.

    1. Kære V,

      Tak for din kommentar!

      Allerførst vil jeg sige: Du er ikke alene om at have det sådan! ❤️ Rigtigt mange mennesker har en tiltro til (nogle af) deres egne evner og færdigheder, men mangler at opleve, at de er noget værd (eller som du beskriver: At du har ret til at være der).

      For os mennesker vil det at være god til noget (arbejde, sport, relationer) kunne styrke vores oplevelse af at være god nok, altså vores selvværd. MEN: Det gør det ikke altid! Hvis der bliver ved med at være en manglende forbindelse mellem selvtillid og selvværd, er det vigtigt med en fokuseret indsats på selvværdet. Så nytter det ikke meget at fortsætte med at blive god til noget (altså jagte den næste præstation, tage endnu et kursus, løbe et nyt marathon, skifte job igen, osv.). Så skal der andre ting til.

      Et godt sted at starte er ved at undersøge det lave selvværd: Hvor og hvornår opstår idéen om “jeg har ikke ret til at være her” eller “jeg er ikke god nok”? For at gøre noget ved selvværdet, er man nemlig først nødt til at lære det rigtigt godt at kende.

      Håber, du kan bruge mine tanker!

      KH

      Rikke

      1. Tak for svar. Det gjorde det mere klart for mig!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *