Dette ønsker jeg mig mere af 2022 (plus et selv-venligt og bæredygtigt alternativ til nytårsforsætter)

Nytårsfortsæt

Da jeg som 19-årig begyndte at tale om, at jeg ville læse psykologi, slog en af familiens mangeårige venner en skraldlatter op:

"Ha!", udbrød han.

"Vil du være psykolog?! Men du er jo det mest utålmodige menneske i verden!"

"Hrmpf!", tænkte jeg indeni. "Hvor vover han?!"

Men kommentaren satte sig alligevel fast.

Som kommentarer har det med at gøre, når de er sande.

Utålmodighed - et tveægget sværd

Jeg er et vanvittigt utålmodigt menneske.

Med mig selv.

Når det kommer til de mennesker, jeg hjælper, har jeg al forståelse i verden for, at ting tager tid.

Men med mig selv: Not so much!

Når jeg gennem livet har fået lyst til at gøre noget, eller har villet lære noget nyt, eller har skullet præstere noget, har jeg altid krævet af mig selv, at det var gjort i går.

Eller endnu bedre: I forgårs!

Jeg har haft en enorm sult på livet og oplevelser og at lære nyt, som har drevet mig, siden jeg var barn.

Denne sult har ført mig mange gode steder hen. Den har givet mig mange oplevelser og færdigheder og en fornemmelse af at være stærk og kunne klare rigtigt meget.

Det er jeg taknemmelig for.

På den måde har min utålmodighed været en gave.

Men den har også været noget andet.

Især i det seneste årti har min utålmodighed givet mig en følelse af:

At livet lever mig, og ikke omvendt.

Kender du det?

Dette ønsker jeg mig mere af i 2022

Derfor er der især én ting, jeg ønsker mig mere af i 2022.

Det er noget, jeg har arbejdet på at få mere af i mit liv gennem de seneste to år - og jeg vil have endnu mere!

Det, jeg ønsker mig, er:

Langsomhed!

Jeps, langsomhed.

Tid til langsomhed.

At skabe tid til langsomhed lyder lidt skørt - jeg ved det godt.

For så kan det nærmest lyde, som om langsomhed bliver til noget, du kan blive tidspresset over. Noget, der skal presses ind i kalenderen. Noget, du skal skynde dig med!

Og det skal på sin vis også være noget, du presser ind i kalenderen.

For hvis du ikke beslutter dig aktivt for, at langsomhed skal være en del af dit liv, bliver den det ikke!

Det er det paradoksale ved den tid, vi lever i:

Vi skal aktivt skabe tid til langsomhed. Den kommer ikke af sig selv.

Vi lever nemlig i en tid og i et samfund, hvor vi skal være hurtige, omstillingsparate, effektive, vækste, osv. (ellers kommer kineserne og spiser os!).

I vores tidsalder er der status i at have travlt (og være utålmodig og livssulten og kunne det hele på den halve tid!).

Derfor er det heller ikke så vanvittigt prestigefyldt at være langsom.

Ikke destomindre er det det, jeg længes efter:

Mere langsomhed.

Og her kommer forklaringen på, hvorfor jeg synes, at også du skal invitere mere langsomhed ind i dit liv i det kommende år:

(OBS! Jeg gør det meget kort her! Man kunne skrive indtil flere blogindlæg per overskrift i det følgende!)

👉 Langsomhed er forudsætningen for at have en krop, der er rar at være i

Uha, jeg ved slet ikke, hvor jeg skal starte dette afsnit.

For langsomhed gør så meget godt for din krop!

Prioriterer du langsomhed hver dag, vil du opleve bl.a.:

→ Bedre søvn

→ Smidigere krop

→ Færre smerter

→ Mere kontinuerlig ro indeni.

👉 Langsomhed er forudsætningen for ikke at gå ned med stress

Vi mennesker er skabt med speeder og en bremse.

Når en fare banker på, skal vi kunne speede op og være hurtige - så hurtige, at vores bevidsthed halter bagefter, og kroppen per instinkt enten kæmper mod eller flygter fra faren.

Det er en overlevelsesmekanisme.

Den er nødvendig.

Ligeså er bremsen.

Når vi bremser op og er langsomme, restituerer kroppen nemlig. Vi reparerer os selv - de dele, vi har brugt, mens vi speedede op - så vi igen er klar til at møde alt det, der er i verden.

Hvis det går for stærkt i dit liv, ender det med, at speederen sætter sig fast.

Når denne onde spiral går i gang, er du på vej mod stress (og udbrændthed og angst og depression).

Prioriterer du derimod langsomhed hver dag i dit liv, skærmer du dig selv mod at gå ned med stress.

👉 Langsomhed er forudsætningen for at kunne mærke dig selv og reagere relevant på, hvad du mærker

Interoception er et fint ord for at kunne mærke dig selv. At kunne sanse dine indre tilstande, behov og følelser.

Hvis du hele tiden er i gang - hele tiden gør noget - er der ikke plads til interoception.

At mærke dig selv kræver, at du stopper op og sænker tempoet.

For at kunne opleve, hvad der foregår inden i dig selv, er du nødt til at prioritere langsomhed. Hver dag.

At mærke, hvad der foregår inden i dig, er vejen til bedre at kunne regulere dig selv og dine følelser. Det muliggør, at du ikke lader dig highjacke af følelsesmæssige tilstande og handler uhensigtmæssigt derpå.

Derfor er interoception også vejen til at handle hensigtsmæssigt på det, du oplever og mærker gennem livet.

👉 Langsomhed er forudsætningen for at kunne mærke andre og reagere relevant på det, du mærker

Hvis du generelt løber for stærkt gennem dit liv, er det heller ikke muligt at mærke andre mennesker. En stresset krop kan hverken mærke, hvad der foregår inden den selv - eller i andre.

Her tænker jeg især på dine nærmeste - din partner og dine børn.

Hvis du ikke prioriterer langsomhed, går det som regel din næse forbi, hvordan dem omkring dig egentligt har det.

Du risikerer at misse væsentlige tilstande, som har brug for din relevante reaktion.

Det kan efterlade dine relationer til andre mennesker flossede, og du kan have fornemmelsen af, at I er langt væk fra hinanden - eller du ikke forstår dem.

👉 Langsomhed er forudsætningen for et sundt selvværd

Alle de ovenstående effekter af langsomhed, er alle forudsætninger for et sundt selvværd.

En urolig krop, for meget stress, og manglen på kontakt til dig selv og andre er alle det sunde selvværds modsætninger.

Hvis du ikke kan mærke dig selv, hvis dine relationer er flossede, hvis du går ned med stress, hvis din krop ikke er rar at være i - er det meget svært at have det godt med dig selv.

Derfor er daglig prioritering af langsomhed også en forudsætning for selvværd.

(Hvilket forklarer, hvorfor vi på mit store selvværdsforløb arbejder med krop og langsomhed i allerførste modul!)

Sådan husker jeg mig selv på langsomhed hver dag

For at huske mig selv på at prioritere langsomhed, har jeg anskaffet mig en maskot.

Han ser sådan her ud:

Hvad jeg ønsker mig mere af i 2022

Der findes vist intet stærkere billede på langsomhed end et dovendyr.

Men ved du egentligt, hvorfor dovendyr bevæger sig så langsomt?

De er langsomme for ikke at dø!

Den fortjener en gentagelse:

De er langsomme for ikke at dø!

Dovendyr har simpelthen udviklet sig til at bevæge sig ultralangsomt - for så kan de undgå at blive set af rovdyr og dermed spist.

Dét kunne vi mennesker lære en hel del af - nu hvor vi efterhånden ved meget om, hvor skadeligt stress er for både krop og sind.

Min lille maskot står i reolen på mit kontor, og er min daglige reminder om, at der skal være plads til langsomhed.

Hver dag.

Flere gange om dagen.

Hvad jeg ønsker mig mere af i 2022

Et eksempel på et nytårsFORTsæt

At ønske mig mere langsomhed i det nye år, er faktisk et eksempel på et nytårsFORTsæt og ikke så meget et nytårsFORsæt.

Langsomhed er nemlig noget, jeg har praktiseret i nogle år, som jeg gerne vil have med over og have mere af i det nye år.

Nytårsforsætter plejer derimod at handle om at ændre dig selv i retning af det bedre ved at introducere nye ting i dit liv.

Fx: I år vil jeg for alvor begynde at træne 3 gange om ugen.

Eller: I år vil jeg begynde at spise sundt.

Idéen om nytårsFORTsætter kom til mig i går (hvilket du allerede ved, hvis du følger med på Instagram).

Der var en tegning, der inspirerede mig til at tænke væk fra den typiske "New Year - new me"-tankegang, og i stedet spørge mig selv og dig:

👉 Hvad vil du gerne fortsætte med i det nye år?

👉 Hvad gjorde du sidste år, som du var glad for, og som du derfor gerne vil have mere af i 2022?

At tænke i nytårsFORTsætter er et genbrugsorienteret og bæredygtigt alternativ til nytårsforsætter (for ikke mindst at tale om et selv-venligt alternativ).

Så kan det godt være, at mit specifikke nytårsFORTsæt - langsomheden - ikke er hipt i den tid, vi lever i.

Men du finder ikke noget mere hipt end bæredygtighed lige nu! 😄

Derfor: Go go go!

Vær hip - og selv-venlig - og spørg dig selv: Hvad vil du gerne fortsætte med i 2022?

Del det gerne med os andre til inspiration i kommentarfeltet nedenfor!

 

Masser af hilsner til dig og ønsket om et godt nytår fra

Rikke Papsøe signatur

P.S.:

Hvis du, som jeg, ønsker dig mere langsomhed i 2022, så hop ind på Instagram og følg med.

Jeg vil i de kommende dage dele i mine stories, hvordan og hvornår jeg praktiserer langsomhed hver dag.

Måske det kan inspirere dig til at få mere dovendyr i dit liv? 😊

6 thoughts on “Dette ønsker jeg mig mere af 2022 (plus et selv-venligt og bæredygtigt alternativ til nytårsforsætter)

  1. God pointe, Rikke. At der også er noget godt, man kan tage med fra året, der gik.

    Jeg vil tage mig endnu bedre tid til børn og barnebarn i det nye år.

    Venlig hilsen

    Hanne

    1. Kære Hanne,

      Vigtig ting at få mere af i det nye år! Tid med de vigtigste 😍❤️

      Kh Rikke

  2. God idé at nytårsfortsætte 😃

    Jeg vil også fortsætte med at finde mere tid til ro i hverdagen.

    Kh Charlotte

    1. Lad os holde hinanden op på det, Charlotte! ❤️

      Kh Rikke

  3. Hej Rikke, hvor jeg bifalder din holdning til IKKE at elske sig selv, som et mål for at komme videre i selvværdsjunglen. Selv såkaldte “guruer” inden for selvhjælpspsykologi og som mange mennesker frekventerer, mener det første skridt til at opnå kærlighed i dens mange former, er at kunne elske sig selv. Og Gud…….hvor er det lige netop vejen til endnu en gang at slå sig selv i hovedet med det, der heller ikke lykkes. Så tak til dig, Rikke for at gå imod strømmen……mennesker som du mangler i den grad i hele denne debat.

    1. Tusind tak, Annette! 🙏❤️

      Det gør mig så glad, at du skriver – og at du kan bruge mine betragtninger (og at du har set det samme som mig i selvhjælpsjunglen!).

      Kh Rikke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.