Selvværd

Din hjerne elsker ‘plejer’ (og det har stor betydning for dit selvværd)

Din hjerne elsker, når du gør, som du plejer. Så meget, at den faktisk er indrettet til at skubbe dig i retning af plejer.

Her får du blogindlæg nr. 2 om forandringens psykologi.

Fik du set med i sidste uge? Der fortalte jeg dig om, hvordan din hjerne bliver god til det, du bruger den til. Og alt det andet, du også kunne bruge hjernen til - not so much.

Dette hjerneprincip gælder uanset om du træner din hjerne til klaverspil, basketball eller selvværd.

Din hjerne elsker plejer

I dag vil jeg fortælle dig om tre måder, hjernen arbejder på, som også gør forandring svært. Når du har set dagens video, bliver det tydeligt for dig, hvorfor selvværd ikke bare lige kan fixes.

Det bliver også tydeligt for dig, hvor meget din hjerne egentligt elsker, når du gør, som du plejer.

Den er vild med det, faktisk! Så vild med det, at den hele tiden skubber dig i retning af ’plejer’.

Se med i videoen, hvor du også finder ud af, hvordan du kan vække din hjerne.

Vil du hellere LÆSE, finder du mine noter til videoen her...

Hjernen beskærer virkeligheden

En central del af din hjernes arbejde er at håndtere alle de indtryk, du dagligt møder på din vej. Og det er en del, skulle jeg hilse at sige! For at du ikke bliver mere end rundforvirret af alt det, du potentielt kunne lægge mærke til hver dag, beskærer hjernen virkeligheden for dig. Den plukker et udsnit af alt det, der sker indeni dig og i dine omgivelser, og danner et billede af virkeligheden derudfra. Og hjernen har for vane at plukke de bidder af virkeligheden, som den har plukket før - ikke alt det andet, den også kunne plukke.

Hjernen søger bekræftelse på det, den ”ved”

Når hjernen først har dannet et billede af virkeligheden for dig, så vil den begynde at søge efter bekræftelse på, at dette billede af virkeligheden er sandt. Det kaldes bekræftelsesskævhed. Den leder simpelthen efter beviser på, at den har ret i sin udlægning af virkeligheden.

Hjernen forudsiger konstant fremtiden

Din hjerne er også en lille spåkone. Den forudsiger konstant, hvad der kommer til at ske dig lige om lidt. Og det gør den vel at mærke på baggrund af de erfaringer, du allerede har gjort dig.

I mange dagligdagssituationer vågner hjernen slet ikke op, men forudser blot, hvad der kommer til at ske dig lige om lidt – og plukker så beviser for, at den havde ret i det, den forudsagde.

En ”mere af det samme”- maskine

Hvorfor forandring er så svært, bliver tydeligt, når vi kender til de tre ovenstående måder, hjernen opererer på. Den er en ”mere af det samme”-maskine. Den plukker et lillebitte udsnit af virkeligheden, skaber en fortolkning af virkeligheden, serverer dernæst en masse beviser for, at fortolkningen er rigtig, og opdager ikke (af sig selv) alle de ting, der kunne modbevise fortolkningen.

Det kan undre, hvordan forandring overhovedet er mulig for os mennesker – når vi har sådan en ”mere af det samme”-maskine på øverste etage.

Men forandring er mulig!

Væk din hjerne!

Hjernen kan vækkes. Af en hændelse i dine omgivelse, af andre mennesker eller af dig selv. Det kender du eksempler på:

Hvis du fx har prøvet at lave en dejlig kop kaffe, for så at tage den første slurk og opdage, at mælken er sur. Bvadr! Hjernens forudsigelse (dejlig kaffe) var forkert – og så vågner hjernen!

Måske har du også prøvet, at et andet menneske siger noget virkeligt overraskende til dig. Noget, du ikke havde troet, ville komme netop fra dét menneske. Resultat: Hjernen vågner.

Du kan også selv vække hjernen.

Det er ikke den nemme vej at gå, bliver jeg nødt til at fortælle dig. Det nemmeste er helt klart at lade hjernen køre sig gang og fortsætte med ”plejer”.

Men hvis du vil forandring i dit liv, så er du nødt til at vække hjernen.

Det kan du starte med at gøre ved at blive ultraskarp på, hvad det er, du vil væk fra.

Spørg dig selv: Hvornår er det, at den virkelighed, din hjerne er i gang med at producere (mere af), bliver problematisk for dig? Hvilken vane (i dine følelser, tanker, opmærksomhed eller adfærd) fastlåser dig eller gør dig trist, bekymret og angst?

Tit dukker folk op hos mig med et diffust forandringsønske a la ”mere selvværd”, ”jeg vil gerne hvile i mig selv” eller ”jeg vil gerne tro mere på mig selv”. Men hvad betyder det i praksis? Og hvornår kommer du væk fra det?

Bevidst opmærksomhed rettet mod de situationer, hvor du gerne vil have et andet udfald, end du plejer, er dit wake-up-call til hjernen. Det udgør ikke hele forandringen – men er første skridt i retning væk fra den gamle vane, du vil af med.

Fordi du vækker hjernen, der ellers bare ville slumre videre og skabe mere af det samme.

'Plejer' skaber selvværd - eller det modsatte

Nu hvor du har set videoen, giver det garanteret mere mening for dig, hvorfor du ikke bare easy peasy slipper af med et lavt selvværd.

Det ER svært!

Fordi din hjerne modarbejder dig.

Det gør din hjerne ikke, fordi den er en bissebølle, men fordi den er indrettet sådan. Den skelner ikke umiddelbart mellem vaner, der er uhensigtsmæssige for dig, og vaner, der er hensigtsmæssige for dig.

Hjernen gør bare, som den plejer.

Træn din hjerne til selvværd

For at komme i mål med et sundt selvværd, må du derfor få øje på alle de situationer, hvor 'plejer' trækker dit selvværd ned ad bakke. Du har brug for at kunne vække hjernen, hver gang den gør noget, som den plejer at gøre, som påvirker dit selvværd negativt. Lige præcis i de situationer skal du nemlig udvikle nye måder at gøre tingene på - for dig og din hjerne.

Din hjerne har over tid udviklet mange vaner for dit selvværd - eller det modsatte. Størstedelen af dem er du slet ikke klar over, at du har. De er blevet automatiserede dele af dig pga. den måde, hjernen arbejder på, som jeg fortalte dig i videoen. Det, du plejer at gøre, føles naturligt, og er noget, du ikke stiller spørgsmålstegn ved - og som hjernen derfor ikke af sig selv vågner op fra.

DU skal vække den!

På mit online forløb "Selvværd - hver dag" viser jeg dig hvordan. Undervejs i forløbet får du afdækket alle de måder, din hjerne holder dig fast i lavt selvværd på. Jeg viser dig lige præcis, hvor du skal gøre noget andet, end du plejer.

Ikke mindst får du stakkevis af øvelser til at etablere de nye hjerne-vaner, du har brug for - for at kunne mærke, at du er helt ok, som du er. Vi etablerer nye vaner for dit følelsesliv, dine tanker, din opmærksomhed og din opfattelse af dig selv og virkeligheden. Sammen træner vi simpelthen din hjerne til selvværd.

Vi starter mandag den 4. marts.

Vil du med?

⇒ Læs mere her.

Kærligst

Rikke Papsøe signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *